Indiske æg

Jeg havde forkøbt mig i økologiske æg på tilbud, så jeg måtte finde ud af at bruge en del af dem til noget.

Det blev til indiske æg. Opskriften er inspireret af de opskriftsbøger, der er skrevet af Charlotte Kirchheiner under titlen:"Det rigtige indiske køkken"

Jeg holder meget af hendes kogebøger, for hun bruger hele, tørrede eller friske krydderier og krydderurter i stedet for færdigkøbte blandinger. De mister alt for let smag eller har ingen smag har i forvejen.

Dog er hendes bøger uden billeder - men så må det jo betyde, at sådan, som jeg laver det, er det meningen, at de skal se ud ;-)




Jeg finder altid råvarerne frem med det samme og gør det parat. Her er Garam Masala, løgene, citron, grønne chili, ingefær, spidskommen, chilipulver og tomatpure fundet frem. Løgene blev hakket, chilierne fik fjernet frøene og finthakket, ingefæren revet og citronen presset. Krydderierne blev målt af og lagt i en lille skål.




Olien blev varmet op ved jævn varme før løgene kom på. Efter ca 5 min. kommer revet ingefær og hakket chili på panden og steger med i 1 min. 


Efter 2 min kommer tomatpure, chilipulver, garam masala, og spidskommen i.
Efter en grundig omrøring, kommes citronsaft og fløden i. Dette bliver også rørt godt ind og til sidst kommes bouillonen ved og røres ind. Tilsæt så meget bouillon, så det kan stå lidt op ad æggene og samtidig være nok til at kunne dække æggenes skæreflade.  Det hele simrede så i 10 min. under låg. Smag det så til med salt.


Æggene havde jeg kogt i forvejen, så de kunne blive kolde. Jeg skar dem over på langs og lagde dem i saucen med skæresiden opad.



Saucen blev lagt i et jævnt lag over æggene og nu stod de og simrede videre i 15-20 min. Med jævne mellemrum sikrede jeg mig, at æggene stadig var dækket af sauce. Saucen koger ind til at blive tyk.



Æggene tages forsigtigt op og lægges på en tallerken med noget sauce ved. Æggene kan drysses med frisk koriander, men jeg serverer det i en lille skål, så folk selv kan putte det på. Mange mennesker bryder sig ikke om koriander - inklusiv min den yngste - suk!

Jeg laver rigeligt med sauce. Det overskydende fryser jeg, for så går det hurtigt næste gang at trangen til indiske æg opstår.

Her er den færdige ret serveret med agurkestænger, gulerod, blomkål og purløg. 

Velbekomme - बॉन एपेतीत


Ingredienser:
6-7 æg
2 spsk raps eller solsikkeolie
2 finthakkede løg
2 finthakkede grønne chilier
5 cm revet ingefær
5 dl fløde 9%
Saft af ½ citron
½ - 1 tsk chilipulver
2 tsk ristet og stødt spidskommenfrø
1½-2 tsk salt
2 tsk garam masala
2 spsk tomatpure
2,5 dl hønsebouillon

Følg fremgangsmåden skrevet ovenover.




 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar