Gourmetbønner i tomat- og rød peberfrugtsauce

Fredag skulle der ryddes op i ugens rester fra grøntsagskuffen. Det blev til denne skål:


Jeg havde 250 g gourmetbønner - ca 10 stk. De blev trimmet og da de var lidt grove i det , fjernede jeg den streng, der går ned gennem dem. Jeg skar dem i 2,5 cm diagonale skiver. 1lille løg og 2 fed hvidløg blev hakket. 2 tsk tomatpure og 1 tsk rød peberfrugtpure "Ajvar" blev målt op.

1 spsk olivenolie blev varmet op i en gryde og løg og hvidløg sauterede ved middel varme til de var bløde.

Derefter tilsatte jeg ca. 1 dl kogende vand sammen med tomatpure og ajvar. Jeg skruede ned for varmen og lod det stå, indtil bønnerne var møre, men stadig havde bid. hvis det bliver for tørt, må der spædes op med lidt vand.
Derefter smagte jeg til med salt.

Jeg kan ikke fordrage helt udkogte bønner, selvom man vist nok skal koge dem i min. 30 min. Jeg har endnu ikke fået ondt i maven af dem, så jeg vover at koge dem i 10 - 15 min - nogle gange mindre.

Bønnerne blev serveret med en hvidløgsyoghurt, hvor jeg havde dryppet almindelig yoghurt Naturel af i et kaffefilter i ca 1 time. 1 dl af  den tykke yoghurt blev rørt med 1 fed presset hvidløg og smagt til med salt.
Hvidløg kan jo justeres efter smag, men vi elsker hvidløg.

Opskriften i alt sin simpelhed:

Gourmetbønner i tomat - peberfrugtpure.
250 g gourmetbønner                         
1 lille hakket løg                                 
2 fed hakket hvidløg              
2 tsk tomatpasta                         
1 tsk rød peberfrugtpure "Ajvar"                  
1 spsk olivenolie                               
1 dl kogende vand og evt. mere til at spæde op med
salt efter smag

Hvidløg yoghurt:
1 fed presset hvidløg
Salt
1 dl afdryppet yoghurt Naturel 3,5%

Start tidligt med at dryppe yoghurten af. Jeg sætter et kaffefilter i en kaffetragt, som jeg kun bruger til yoghurt. Tragten sættes over et glas eller skål, som passer til. Så står det stille og roligt og drypper af. Konsistensen afhænger af, hvor lang tid, det står og drypper af.
Derefter skraber jeg det over i en skål med en dejskraber. Hvidløget presses i og røres godt ind. Der smages til med salt, som også røres ind. Skålen dækkes til og sættes i køleskabet. Jo længere tid, den for lov til at trække, des mere blander hvidløg - og yoghurtsmagen sig, så lav den gerne tidligt.

Bønnerne vaskes og trimmes. Fjern evt. strengen. Skær den i 2,5 cm diagonale stykker. Hak løg og hvidløg. Varm olien op og sauter løg og hvidløg ved middel varme, til de bliver bløde. 
Tilsæt 1 dl kogende vand, tomatpasta, Ajvar og gourmetbønnerne. Rør godt rundt, så bønnerne dækkes af saucen. Bring gryden i kog og skru så ned. lad det koge, til du synes, at bønnerne er tilpas møre og med det bid, som du kan lide. (Husk at nogle nævner, at de skal koge i 30 min)  Rør ind i mellem, så det ikke brænder på. Spæd evt med lidt ekstra kogende vand.  
Sluk for varmen og smag til med salt. Lad bønnerne køle af til stuetemperatur og server dem med hvidløgsyoghurt til.

Denne portion er beregnet som tilbehør til 4 personer. Hvis portionen ganges op og serveres med ris eller brød, kan det også bruges som hovedret på en kødløs dag.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar