Æbleflæsk uden røg i køkkenet...

Nu er tiden præget af kolde, våde efterårsweekender, hvor æblerne rasler fra træet og jeg kan næsten ikke følge med.

Men det gør så ondt at se de dejlige æbler ligge der og gå til grunde, så jeg forsøger at få brugt dem alle. Dog er jeg en venlig sjæl og deler gerne med andre - kollegaer, familie og venner. Fuglene får de sidste, som de i forvejen har spist af. 


Mine æbler er syrlige og søde, nogle helt grønne og andre med røde kinder. Nogle har skurv og lignende, men det ændrer ikke på smagen og kan blot fjernes.
Selv æbler, som har huller efter en ubuden gæst, er som regel nu forladt af deres tidligere beboere: Larven, som forårsager hullet, er nemlig kravler UD af æblet og ikke IND. Dog kan en enkelt ørentvist have indtaget det varme bo, men efter en omgang i en balje vand, fortrækker de som regel.

Det er så trist, at rigtig mange børn - og voksne - ikke tør sætte tænderne i et dejligt sprødt æble fra træet, men foretrækker de polerede og overfladebehandlede æbler pakket i plastikposer fra supermarkederne.

På mit arbejde har jeg lavet en stor portion æblegrød med vanillesukker og ingen rigtig sukker. Børn skal ikke pumpes med sukker - det er hverken godt for børnene eller de voksne, som er sammen med dem:-)
Vi plukkede æblerne i naturen og fik også foræret en stor spand flotte røde æbler. Bagefter skrællede vi æblerne og skar dem i stykker sammen med børn. Vi undersøgte æblet og sammen kunne vi se, at der ikke længere boede nogle dyr i æblet. Vi skar bare dårlige væk.
Så jeg håber, at jeg den vej igennem har lært nogle stykker af de danske børn om nydelsen ved friskplukkede æbler.


Herhjemme blev nogle af æblerne - faktisk 2 kg. - brugt til æbleflæsk, da visse i familien elsker flæsk, mens andre bedst kan lide æblemosen.

Jeg laver min æbleflæsk på total gammeldaws maner - dog i en røgfri udgave:



2 kg æbler skrælles og skæres i passende stykker. De kommer i en bradepande. Da mine æbler er søde, kommer jeg intet ved. Jeg tilsætter intet - hverken løg eller timian, da manden min foretrækker den rene vare.

Jeg skærer en god portion røget bacon ud i ca 1 cm. skiver og ligger dem på ovnristen med lidt mellemrum imellem.


Risten med baconen sætter jeg i en 200 grader varm ovn med en tom bradepande under. Efter ca 10 min. skifter jeg den tomme bradepande ud med bradepanden med æblerne i. Den får så lov til at stå der i 35 min, mens det resterende fedt fra baconen drypper ned over æblerne. 

Det siger sig selv, at vi ikke kan spise alle æblerne. Det resterende fryser jeg i små bæger og benytter dem som en del af en søndagsfrokost, hvor en almindelig pakke bacon bliver stegt til.

At lave æbleflæsket i ovnen betyder, at det stadig dufter af stegte æbler og bacon, men du undgår den værste os og røg i køkkenet, som i hvert fald mindstemanden min har meget svært ved at klare.

Da jeg lavede æbleflæsken, var jeg nødt til at ty til en gang overordentlig kedelig rugbrød - Jeg kan kun anbefale dig at investere - eller selv bage - et dejlig groft mørkt rugbrød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar