Okseinderlår med blomkål og porrer

Denne ret lavede jeg en dag, hvor jeg kom senere hjem end planlagt. Okseinderlåret skulle oprindelig have været brugt til nogle italienske kødruller, som jeg havde tænkt at servere sammen med min første hjemmelavede polenta. Men hverken tiden eller energien var til dette.

I stedet kastede jeg mig over min grøntsagsskuffe, der afslørede et lidt gammelt blomkålshoved og 3 porrer.

Blomkålen blev lagt i en stor skål iskoldt vand med hovedet nedad og tynget ned med en tallerken med en dåse oven på. Her skulle det stå i ca. 15 min.
Jeg brugte ventetiden til at rense porrerne grundigt og skære dem i skiver.
Toppene kom i fryseren.
Da blomkålen havde trukket i det kolde vand i 15 min, skar jeg buketterne fra og snittede dem i passende størrelser. Også stokken blev skåret i tern, så det var minimalt, der gik til spilde.
Jeg stegte porrerne i olivenolie ved svag varme i 5-10 min for sig selv. Blomkålet kom ved og stegte med i 5 min, så der stadig var bid i det.
For at peppe den lidt ensformige smag op og skabe lidt sauce, tilsatte jeg 1 skefuld af gangen 3 spsk Tyrkisk Yoghurt Naturel 10%. For hver skefuld blev det grundigt vendt ind, inden næste skefuld kom i.
Her ud over valgte jeg at tilsætte 100 g feta brækket i små stykker sammen med 2-3 spsk afdryppede små kapers og 1 tsk knust tyrkisk chili.
Det hele blev smagt til med salt og peber, men der lige som manglede noget.
De 500 g okseindelår blev skåret i skiver på ca 1 cm. og derefter i mindre stykker. De blev stegt for sig selv på en meget varm pande i ca. 2 min på hver side og krydret med salt, peber og chili.
Det blev vendt sammen med blomkål og porrer. 
Både smag og udseende var mig lidt for ferskt.

I vindueskarmen stod min basilikum, som jeg såede i april måned. Den har ind i mellem hængt grundigt med hovedet og bladene er nogle gange blevet bleget af solen, men den skyder stadig nye sideskud, som er friske og grønne.


Køn kan man ikke længere kalde den længere, men smagen er god og kraftig. Jeg plukkede en god håndfuld blade, som blev hakket og vendt i retten.


Det gjorde en verden til forskel: Fra en lidt fad smag og kedelig hvid-brun udseende, blev både smag og syn peppet gevaldigt op. Vi kunne alle fire lide retten, som blev serveret med pasta. Vi vil helt klart prøve den en anden gang.
Ingrediensliste:
1 blomkål delt i buketter af samme størrelse og stokken i tern
3 porrer, rensede og skåret i 2 cm skiver
100 g feta brækket i små stykker
2-3 spsk små fine kapers
3 spsk Tyrkisk Yoghurt Naturel 10%
1 tsk knust tyrkisk chiliflager
salt og friskkværnet peber.
500 g okseinderlår i 1 cm skiver og skåret i mindre stykker
Olie til stegning
Salt, friskkværnet peber og chilipulver efter smag
En god håndfuld basilikumblade snittet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar