"Revelsben" i nordisk BBQ

Jeg skulle for første gang prøve at bruge noget af det oksekød, som jeg har købt hos Camilla Plum i september.

Jeg valgte at starte med 1200 g oksetværreb, fordi det fyldte meget i fryseren og jeg gerne ville have lidt plads til efterårets æbler.

Jeg valgte at tage udgangspunkt i en opskrift fra LETTE NORDISKE, hvor Thomas Castberg har tryller en gang oksetværreb om til en smagsfuld og sommerlig ret.

Jeg valgte dog at lave den en efterårsdag med kulde, rusk og regn, så manden min var absolut ikke begejstret, da han blev sendt ud og tænde op i Weberen;-)


Jeg startede med at proppe denne fine sag på 1200 g i 3 liter vand tilsat 3 tsk salt. Der skal vand nok i gryden til at det lige dækket kødet. Dette stykke tværreb gemte også på 4 pænt store ben, så hvis du kan finde et stykke med mindre ben, behøves du nok ikke så meget. Men de 1200 g her var faktisk ikke for meget. Da først ben, sener og det værste fedt var fjernet inden servering var der i alt ca 400 g tilbage. Ikke meget, men det smagte skønt.

Efter ca. 1½ time var kødet totalt mørt og det stod nu og kølede af i suppen.
Suppen kogte derefter yderligere ind, inden jeg siede den og frøs den i mindre portioner.

Da kødet var kølet af, rensede jeg det for det værste fedt, sener og ben.

Så var det tid at pensle kødet grundigt med BBQ marinaden:

Jeg brugte 5 tynde stilke af løvstikke og en god håndfuld bredbladet persille. Det blev blendet sammen med 3 tsk dijonsennep, 3 spsk Heinz Tomatketchup, 1 spsk brun farin, 1 tsk røget paprika og 1½ dl rapsolie.
(Og for dem som kan lide det lidt hot - og det kan vi - tilføjede jeg lige 1 tsk knust tyrkisk chili)

Efter at have blendet det, smagte jeg det til med ½ tsk salt og 1 tsk æbleeddike. Der var rigeligt af marinade, men resten blev brugt til et par minutsteaks dagen efter. De marinerede tværreb kom i køleskabet for at trække lidt og mens jeg lavede tilbehøret.

Da tilbehøret var næsten færdigt, blev Manden min sendt til grillen og tværrebsstykkerne fik 4 min på hver side ved direkte varme. Det virker måske som "overkill " at tænde grillen op for dette, men det gav en fantastisk grillet smag, som jeg tit savner ved den indirekte grillmetode, som for mig mange gange ikke gør den store forskel fra en almindelig ovn.


Det ser måske noget forkullet ud, men det er BBQ-marinaden med den brune farin, der havde karamelliseret.

Med så lidt kød, skulle der noget tilbehør til for at mætte 3 kødsultne drenge.
Jeg valgte at benytte chancen til at få brugt nogle af alle min æbler fra havens enlige æbletræ.

Jeg tog igen udgangspunkt i Thomas Castbergs opskrift på LETTENORDISKE.

1 kg kartofler med skræl på blev kogt i 10 minutter med salt. De kølede af i koldt vand indtil jeg kunne pille dem og skære dem i mindre mundrette bidder. Æblerne blev vasket, kernehuset fjernet og skåret i tynde både på ca 2 cm.


Æbler og kartofler kom i min sauterpande overhældt med en lage af 2 dl æbleeddike, 2 spsk sukker og 1 spsk dijonsennep samt lidt salt.


Det stod og simrede indtil næsten al væde var kogt ind. Det tog vel omkring 20 min afhængig af, hvor høj varme du sætter det på - jeg havde for en gang skyld tid nok. Til sidst kom der et godt drys friskkværnet peber ved, inden det blev serveret med skiver af rugbrød, løvstikkepesto og de nordisk marinerede BBQ tværreb. Løvstikkepestoen var genial til at give bid til de sur-søde kartofler. I det hele taget går løvstikke fantastisk sammen med kartofler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar