Oksebov i Römertorf med tømt drivhus.....

Nu er drivhuset ultimativt tømt for i år.
Det har ikke været et godt år for hverken tomater, chili, peberfrugter eller agurker. Desuden har det båret præg af, at da det pludselig blev godt vejr i slutningen af maj og vi skulle rejse d. 1. juni.
Alle tomatplanter blev plantet ud for at kunne overleve uden vanding, mens vi var væk. Der var alt for mange peberfrugt - og tomatplanter, men jeg troede, at jeg kunne plante det om i krukker senere, når vi var kommet hjem.

Men det blev aldrig rigtig til noget, så drivhuset har lignet lidt en jungle i år, som jeg ikke har haft den store lyst til at nærme mig, da en koloni af dræbersnegle havde fundet det som et passende logi i den kølige sommer.

ØV, hvorfor kan dræbersnegle lide det samme som mig - kunne de ikke bare kaste sig over brændenælder, skvalderkål og tidsler!


Nå, men lidt er det blevet til, og nu vil jeg bruge vinteren til at tænke over nye sorter chili og tomater til næste år.....

Billedet af disse skønne Sun Gold cherrytomater, som har klaret årets strabadser rigtig godt, minder mig om, at de er sikre på en, måske to pladser næste år. De har en skøn sødlig-syrlig smag og man kan bare guffe løs.....


Mange af de øvrige tomatsorter blev aldrig rigtig gode i år undtagen sorten Black Truffle, som desværre hurtig sprækker ved store temperatursvingninger, men som smager skønt af sommer og sol - selv om den ikke har været meget fremme.

De grønne peberfrugter skulle egentligt have været gule, men fungerer også fint som grønne - de har stadig en mindre skarp smag end de grønne. Sivrichilierne har givet godt i år, men de er faktisk heller ikke til så meget sol og varme, som man skulle tro. Mange af dem er endda blevet røde, hvilket ikke var planen, men pludselig gik det hurtigt. De smager stadig dejligt, men er stærkere end de grønne.

De to små chilier er af arten Numex Twilight og af middel styrke. Den står smukt med små, nuttede chilier i gul, orange og rød nuancer og minder om en fantastisk solnedgang. Den trives også godt i krukke på altan eller terrase. Den enlige plante har produceret over 200 små chilier og sammen med den enlige "Explosive Ember" med smukke lilla blade, blomster og frugter, som gradvist skifter til dybrød, har jeg chili nok til vinteren sammen med de mere en 3000 jeg har i fryseren fra sidste år af forskellige arter.


Drivhusets høst blev vasket, snittet og lagt i min Römertorf sammen med hvidløg, peberkorn, selleri, porrer, citron, kanel, salt og overhældt med æblecider. Husk, at Römertorfen skal stå i blød i 30 min. i koldt vand og stilles i kold ovn.

1 kg oksebov uden ben blev krydret godt med salt og peber. Så blev den brunet i varm olie på alle sider i en pande og lagt ovenpå herlighederne.

Fadet stillede jeg i ovnen med låg på ved 160 grader i 1½ time. Her stod det så og passede sig selv, mens jeg klarede nogle dagens andre gøremål. Den varme og krydrede duft bredte sig stille og roligt i huset og en sensommerfornemmelse sneg sig ind.


Efter 1½ time kom jeg Sun Gold tomaterne ved. De lå blot ovenpå det øvrige ingredienser og låget kom atter på. Okseboven var stadig ret rød, så jeg skruede ovnen op til 170 grader, ellers ville jeg ikke nå det i tide.

Efter en time ved 170 grader dryssede jeg med friskrevet parmesanost og serverede retten med friskkogt båndpasta.

Vi var 2 voksne og 2 børn og der var oksebov nok til at skære i strimler, lægge i madpakkebollen sammen med salat, tomat og agurk. Bollerne blev smurt med en blanding af Hellmanns mayonnaise og skyr tilsat chipotlepasta og en anelse Heinz ketchup. Manden fik det resterende med på arbejde i en solid boks, som kunne gå i mikrobølgeovnen.



Ingrediensliste 4-6 personer:
1 kg god oksebov uden ben og fedt skåret væk.
4 hele fed hvidløg
10 peberkorn
2 laurbærblade
1/4 lille knoldselleri i tern
400 g porrer i ringe eller 3 løg i halve skiver
150 g små sødlige cherrytomater - Jeg brugte Sun Gold, men de er nok ikke lige til at skaffe.
700 g blandede tomater eller 2 ds hakkede tomater.
1 skive citron
5 cm kanel/cassiabark
½ dl æblecider

Pasta og revet parmesan

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar