Hvid fisk i peberfrugt-tomatsauce med kapers og grønne oliven

Denne ret er en gammel klassiker fra en boks med opskriftskort, som vi abonnerede på, før internettet blev hver mands eje. Men på travle dage kommer nogle af disse kort stadig i brug. Ud af de over 500 kort, er der vel 4-5 stykker, som vi benytter med jævne mellemrum - sikke et spild af penge!!! 
Denne opskrift er efterhånden overskrevet med så mange rettelser, at den snart ikke ligner den originale mere: 


OPSKRIFT: Hvid fisk i peberfrugt-tomatsauce med kapers og oliven
Ingredienser:
1 gul peberfrugt i tern
1 rød peberfrugt i tern
2 grønne sivrichili eller 1 grøn peberfrugt i tern
2 middelstore løg i tern
2 spsk olivenolie til stegning
800 gram solmodne tomater eller 2 dåser økologiske hakkede tomater
2 små røde chili eller 1 stor mild + cayennepeber
75 g små kapers
100 g grønne oliven i skiver
salt og peber
600-800 g hvid fisk - torsk, ising, sej, tykke skrubber, rødspætter eller lign.
saft af ½ citron
½ tsk. salt til at drysse med - gerne fint salt.
Båndpasta eller ris.

Fremgangsmåde:Start med at forberede det, som skal snittes, inden fisk, kød eller æg tages frem.
Rens og skær peberfrugt og sivrichili i tern. pil og hak to middelstore løg i fine tern.
Skær grønne oliven i tern og mas de små kapers let. 
Rens de små røde chili for frø og snit dem fint. (Jeg bruger nogle fra min egen avl, som er rimelig hotte, men hvis du bruger de hollandske, som man typisk kan få fat i, så brug en renset i tern. Du kan altid spæde op med mere eller et drys cayennepeber efter smag.)

Tag en pande med låg frem. Varm ca 2 spsk olivenolie op i panden ved jævn varme. Når olien er varm, kommes løgene i og de steger klare under omrøring, men de skal ikke brune. Skru lidt ned. Kom de 2 slags peberfrugt i og vend godt rundt. Lad det stå og simre i 5 min under låg, til peberfrugterne er lidt bløde og dufter.

Flå og hak 800 gram solmodne tomater (eller brug 2 dåser økologiske hakkede tomater) Tilsæt tomater og de skårne oliven og kapers samt de fintsnittede røde chilier. Læg låg på retten og lad den stå ved svag varme og simre i 15-20 min, så konsistensen bliver lidt tykkere og smagene blander sig. Smag til med salt, peber og evt. mere chili.

Mens saucen simrer, ordnes fisken: Tør filetterne på begge sider og drys så med lidt salt og saft af en halv citron - også på begge side. Lad den trække i min. 10 min. Tør dem atter og skær dem i mindre stykker


Når saucen er kogt lidt ind og peberfrugt er mør, kommes fisken oven på saucen. Hæld noget sauce over fisken og læg låg på igen. Lad retten stå ved lav varme i 6-10 min afhængig af fisken tykkelse. Fisken er færdig, når den flager let, når du stikker med en gaffel. 

Jeg serverer retten med friskkogt båndpasta til, men den kan også serveres med gule ris, hvis det foretrækkes.

Denne ret er en god, hurtig måde at få sund mad i hverdagen: Snit det grønne om morgenen eller dagen før og stil det i køleskabet, indtil du skal bruge det. Så kan du nå at lave aftensmad på 30 min dagen efter.
Nogle gange, når jeg har overflod af peberfrugter, laver jeg saucen helt frem til der, hvor fisken skal i. Den fryser jeg så og tager den ud dagen før, vi skal have retten. Ja, så er der lige pludselig aftensmad på 20 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar