Spidskål med gul krydderi

Spidskål er en skøn form for kål. 

Selv de fleste, der påstår, at de ikke kan lide kål, spiser denne kål.
Spidskål fås i grøn og rød udgave, som de kaldes, men de er nærmere mere lilla eller hvide.

Jeg har endnu ikke set en gul udgave, så det tænker jeg, at jeg vil prøve at lave: Ikke med genmanipulation eller krydsbestøvning, men med en af naturens egne farvegivere: Gurkemeje

Jeg valgte - som altid - at klargøre de ingredienser, som jeg skulle bruge:


Snittet halvt spidskål uden stok, hakket rødløg, fintsnittet grøn chili, sennepsfrø, gurkemeje, chilipulver og citronsaft samt rapsolie.

Rapsolien varmes op ved middel varme. Når den er helt varm, kommer de brune eller gule sennepsfrø i.


Når de popper, flækker skallen og de giver lyde fra sig. Det skal helst kun tage et par sekunder, ellers kan det blive bittert. 
Straks kommer de hakkede rødløg ved og de steger klare og bløde, men ikke brune. Skru så lidt ned.

Derefter kommer frisk hakket chili, chilipulver og gurkemeje ved og det hele steger nu under grundig omrøring i 3-4 min. 


Nu kommer kålen og salt ved. Det vendes godt ind hele tiden og steger i 3 min. Hvis det er ved at brænde på, må du tilsætte lidt vand, men prøv at undgå det, da kålen selv vil afgive noget væde.

Efter 3 min. lægger du låg på og lader det simre i små 10 min. til der stadig er bid i kålet og det ikke er slattent.

Når det er færdigt, hælder du citronsaften ved og vender rundt. Voila: Gulkål!


Det er en hurtig og smagsfuld ret, som du kan servere til næsten alt - eller som selvstændig ret med veggiedeller, tomatchutney og ris  


Ingrediensliste:

½ grønt spidskål befriet for stok og snittet
1 lille hakket rødt eller almindelig løg
½ grøn chili uden kerner og hakket
1/4 tsk brune eller gule sennepsfrø
1/2 tsk gurkemeje
1/4 tsk chilipulver (Smag til efter eget temperament)
1/4 - 1/2 tsk salt.
1 spsk citronsaft.

Til stegning: 2 spsk rapsolie


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar