Grynstykker fra Amo

SPONSORERET:

Jeg bager sjældent kager, men mit brød bager jeg som regel selv. Jeg bruger en god økologisk mel og økologisk gær, da det er lettilgængeligt rundt omkring.

Både rugbrød, brød og frokostboller er som regel hjemmebagte.

Men da Amo kontaktede mig og spurgte, om jeg ville prøve deres nye økologiske produkter, svarede jeg ja tak.
Nu har Amo været mig en god ven gennem mange år, når drengene skulle have fredagskage med til klassens time. 

Da pakken ankom, var der 1 pakke færdigblanding til økologiske grynstykker, økologisk rugbrød og 1 stor pose økologisk landhvedemel.

Jeg startede med at bage rugbrødet. Blandingen gav et stort rugbrød bagt i en 3-liters form. Efter en dag var det let at skære af.

Personligt synes jeg, at brødet er meget lyst og jeg kunne godt tænke mig lidt mere bid i brødet.  Drengene var glade for rugbrødet, så mit gæt er, at den milde smag og det lyse udseende kan være tiltrækkende for børn.

Grynstykkerne blev det næste:


Rør dejen sammen af vand, gær og melblandingen i røremaskinen eller håndpisker.


Sæt dejen i køleskabet natten over.

Dagen efter er den vokset til det dobbelte:


Form ca 16 boller med to skeer og sæt dem på en plade med bagepapir


Bag dem i ovnen i 15-20 min med en skål vand i bunden af ovnen:


Spis dem, du kan med det samme og gem resten i en pose i køleskabet.


Jeg frøs mine i poser á 4 stk. Posen blev lagt på køkkenbordet om aftenen, så de var tøede op til morgenmaden. Frysningen gjorde ikke bollerne ringere - det er dog vigtigt - som med alt brød - at det, som du vil fryse, gøres så snart at brødet kan klare at komme i fryseposer og så i fryseren med det samme. På den måde bliver det ikke tørt.

Grynstykkerne var en stor succes hos mine drenge. Vi er alle tilhængere af, at der godt må være noget at bide i og grynstykkerne er rimelig kompakte, men ikke tunge eller tørre.

Personligt kunne jeg godt tænke mig lidt mere dybde med salt og mindre sukkersmag - men nu er jeg et af de mærkelige mennesker, der ikke kan lide sukker, så jeg er nok ikke den rette til at vurdere dette.

....Om det er lettere at købe denne blanding end bage dem selv helt fra bunden?

Næh, selve teknikken er det samme, som hvis du bagte nogle koldhævede, økologiske hvedeboller selv.

Men når jeg ser nærmere på blandingens ingredienser, forstår jeg, hvad der er nemmere:

Blandingen består ud over hvedemel af: Fuldkornsmel, havreflager, sukker , solsikkeolie, rugflager, speltflager og bygflager - samt ascorbinsyre, som jo ikke er økologisk, men heller ikke et syntetisk middel, men citronsyre, som fremhæver hæveprocessen. I hjemmebag vil dette kunne erstattes af yoghurt o.lign.

Jeg tænker, at hvis jeg selv skulle stå og blande alle disse ingredienser i rette forhold samt have dem alle på lager, ville det helt sikker tage længere tid og nok ikke lige noget, som man gjorde om aftenen, inden man gik i seng. 
Det ville også være en økonomisk pæn udskrift at skulle finde alle disse økologiske ingredienser i butikkerne, hvis de da har dem. 

Så det er lettere med en brødblanding, hvis du ikke har et helt arsenal af diverse flager og meltyper derhjemme.

Amo fornægter da heller ikke hjemmebageriets lyksaligheder: Med i pakken var der også 2 kg økologisk landhvedemel til fri leg:

Melet er gyldent og fint: Jeg legede med det til disse æblegifler:


...... og til disse græskarkager:


....og resten bliver brugt sammen med svedjerugmel til rugklappere her i weekenden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar