Vildt på panden

Det er efterår og det er vildtkød, der udgør de største udfordringer i kølediskene landet over.

Der, midt blandt hakket oksekød, svinekød, ribbenstege og alle de andre traditionelle udskæringer, kan du for tiden være heldig at finde forskellige former for vildt.

Jeg har denne gang brug 400 g hakket kronhjort, til nogle hakkebøffer efter en meget enkelt opskrift af Nanna Simonsen . Når jeg skal prøve noget for første gang, vild jeg gerne holde det enkelt, så jeg får en sikker fornemmelse af konsistens og smag af råvaren. Nu ved jeg, at vildtkød har en tendens til at blive tørt samt har brug for noget syre og sødme til at balancere den lidt skarpe, men fade vildtsmag, så opskriften lød lovende.

Til selve bøfferne startede jeg med at røre kødet sammen med revet æble, salt og friskkværnet peber. Kødet blev rørt sejt med ingredienserne og former til 4 bøffer á 100 g og hak overfladen som til hakkebøffer. Stil dem på køl og gå videre til tilbehøret.


Næste skrift er at lave en saute af æbler og løg.

Vask og rens æblerne for kernehus, stødmærker o. lign. Jeg skar æblerne i både - nogle med skræl på, andre uden, da jeg brugte nedfaldsæbler fra haven og nogle af dem selvfølgelig har brune mærker og gange efter dyr, der er kravlet ud - og måske nogle, der siden er kravlet ind.

Skræl løgene og skær også disse i mindre smalle både. Jeg brugte både almindelige løg og rødløg, hvilket gav et godt farvespil på tallerknen.

Kom olie på en pande og varm op. Når det er varmt, skruer du ned og tilsætter smørret. Lad det bruse op og tilsætter så løg, der simrer ved lav varme i ca 10 minutter, mens du rører af og til.

Undervejs tilsætter du timian og et par dråber eddike ad gangen. Smag til med salt og peber.

Når løgene er bløde, skruer du lidt op for varmen. Kom æblerne i.
Afhængig af dine æbler, kommer du nu også sukker og måske også ekstra dråber eddike i. der kan også være brug for ekstra smør.

Tag nu bøfferne ud af køleskabet og stil på køkkenbordet.

Steg æbler og løg videre og sørg for, at det ikke sætter sig på pandens bund.

Når æblerne er bløde - hos mig tog det ca 10 min, men igen - det afhænger af æblerne og størrelsen, du har skåret æblebådene i - hælder æble-løg sauteen i et fad og holder det varmt i ovnen ved 70 grader.

Nu skal du stege bøfferne i den samme pande, så den skal ikke vaskes af - bare tørres rent for æble-løgrester.


Kom olie på panden og lad det blive rigtig varmt. Brun hurtigt bøfferne på begge sider. Skru ned for varmen og kom så smør ved. lad dem stege yderligere i ca. 2-3 min på hver side. Tag dem af og hold dem varme under stanniol, men ikke i ovnen.
Bøfferne må gerne være til rosa i midten, mens skal selvfølgelig være gennemvarmet, som alt hakket kød skal være.

Lav en pandesauce i samme pande, som du har stegt kødet i - smart, der er ikke meget opvask bagefter.

Tilsæt lidt ekstra smør og mel i panden og pisk det jævnt ved middel varme. Tilsæt kartoffelvand fra de kogte kartofler lidt efter lidt (eller bouillion, hvis du ikke har kartoffelvand)
Pisk det hele tiden jævnt inden du tilsætter mere kartoffelvand. Nu kan du vælge at tilsætte noget alkohol til saucen i form af tør vermouth eller lignende, men det gjorde jeg ikke. Så skal det lige koge i 2 minutter.

Tilsæt til sidst fløde, evt saft fra bøfferne og lad saucen koge igennem i et par minutter. Smag saucen til med salt og peber.


Server med små kartofler og meget gerne med Madam Mangors syltede solbær, der passer helt fantastisk til.


Ingredienser:

Vildthakkebøffer:
400 g hakket krondyrkød
1 lille æble revet fint
salt og peber
1 spsk olivenolie
2 spsk smør

Æble - løg saute:
2 almindelige løg i smalle både
1 rødløg i smalle både
3 æbler - jeg tror mine er Filippaæbler, som er faste og saftige - i både
2 tsk. olivenolie
1½ spsk smør
3 kviste timian
2 tsk. æblecidereddike
fint havsalt og peber
evt ½ tsk sukker


Pandesauce:
1 spsk mel
lidt ekstra smør til panden, som du stegte bøfferne i.
2,5 dl kartoffelvand. 
1½ dl piskefløde
salt og friskkværnet peber.


Madam Mangors syltede solbær

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar