Rejer Fra Diavolo


Restaurant Carmine´s i New York serverer amerikansk-italiensk mad i kæmpeportioner og der smagte jeg første gang denne ret:
"Shrimps Fra Diavolo" med pasta.

Faktisk er det en let ret at lave selv. Dette er min udgave i væsentlig mindre målestok end Carmines:


Du starter med at hakke løg fint og stege dem klare i olivenolie. Tilsæt presset hvidløg og vend hurtigt ind sammen med løget. Derefter tilsætter du hvidvin, tomater og pure sammen med oregano og chiliflager.

Lad nu saucen koge sig jævn og tyk. Det kan gøres hurtigt uden låg og ved høj varme, men for en rundere og mere fyldig smag, så lad den koge godt ind under låg i 30 og så i 5 min. uden låg. Det afhænger af, hvor meget tid, du har.

Når du er parat til at servere, koger du pasta efter anvisning og de sidste 3 minutter tilsætter du rejer og basilikum i saucen, som varmer igennem.
Smag til med salt og peber.

Server det varmt med pasta og friskrevet parmesan!

En dejlig let og hurtig ret, som både store og små kan lide. Normalt serveres den med store tigerrejer.
De tigerrejer, som vi kan købe her i Danmark, stammer oftest fra Bangladesh, hvor de opdrættes i store varmtvandsbassiner, som belaster miljøet. Ofte bruges antibiotika forebyggende i for store mængder, hvilket jo ikke er sundt. 
 
Derfor valgte jeg at benytte mig af store grønlandske koldvandsrejer. Selvfølgelig har de en anden konsistens end de store, mere kødfulde og faste tigerrejer, som trækker smagen til sig.
 
Ingredienser til 4 personer:
400 g pasta - jeg brugte penne
400 g store koldvandsrejer
3 spsk frisk basilikum snittet
 
Sauce:
1 hakket løg
3 fed presset hvidløg
1 tsk knuste chiliflager - eller efter smag!
1 dåse flåede og hakkede tomater
2 spsk koncentreret tomatpure
1½ dl tør hvidvin
1/2 tsk tørret oregano - gerne knust i en morter
1/2 tsk tørret basilikum
ca 1 tsk salt
 

...... Og så lige et par billeder af portionen på Carmines:

 
Fra Diavolo
 
 
Mad til 6 meget sultne: Rød blandet seafood med pasta, spaghetti med tomatsauce og kødboller og endelig Fra Diavolo-rejerne 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar