Oksekød i varme marokkanske kryderier

Denne marokkanske ret stammer fra berberne og indeholder traditionelt lammeskulder, som tilberedes i en tagine sammen med rustikke grøntsager og krydderier.
Nu befinder jeg mig i Danmark, har oksetykkam i fryseren og en Römertöpf i stedet for en tagine.

Men ideen er lidt den samme: Saft og smag bevares inde i fadet, hvor råvarerne dampes supermøre og optager smag fra hinanden. 

Start med at forberede dine grøntsager:



Du skal bruge gulerødder, kartofler og squash, som skæres ud i bjælker.
Løget skæres over på langs og skæres i fine skiver.
Tomaterne skæres i skiver.
Hvis du bruger frisk koriander, skal det hakkes fint - du kan sagtens bruge stilkene også, hvis de ikke er for grove.

Rens kødet for det værste fedt og sener. Skær kødet i mundrette bidder og brun det i et lag i en pande i varm olivenolie. Krydr med salt og peber.

Læg kødet i din stegeso - Husk, at den skal stå i blød i mindst 10 minutter, hvis du bruger en af ler og at den altid skal ind i en kold ovn, så den får varmen langsomt. Ellers kan den flække.

Kom gulerødder, kartofler, squash og løg ved sammen med en kanelstang. Drys paprika og Ras-el-Hanout over og hæld lidt vand over. Vend det sammen.

Læg så tomatskiverne tæt sammen oven på det hele. Læg låget på og stil fadet i den kolde ovn, som tændes til 190 grader.

Lad det stege i 1½ - 2 timer, så kødet er så mørt, at det kan trækkes fra hinanden. Server med en cous-cous.



Jeg laver som regel selv mine krydderiblandinger: Garam masala, Panch Phoran, Southern Dry Rub og mange flere. På den måde sikrer jeg mig, at der stadig er smag og kraft i krydderierne og jeg ved præcist, hvad blandingen består af.Men den marokkanske Ras-el-Hanout har jeg endnu ikke fået lavet. Der indgår et væld af krydderier, blomster og urter i blandingen - op til 30 forskellige, men der er ingen fast opskrift på Ras-el-Hanout - lidt lige som karry må man prøve sig frem, til man finder det mærke, som passer en bedst.

Ingredienser:
800 g oksetykkam
1 løg i tynde skiver
200 g gulerødder i bjælker
200 g squash i bjælker
300 g kartofler i bjælker
200 g tomater i skiver
3 spsk hakket koriander
1 tsk paprika
1 stang kanel
2 tsk Ras-el-Hanout
2 spsk olivenolie

SPONSORERET:
En af de bedste blandinger af Ras-el-Hanout, som jeg har prøvet, er denne fra Mill&Mortar, som jeg har fået gennem Helsebixen. Duften er fantastisk med mange nuancer, men særlig nellike synes jeg er markant. Og du kan se, at der er rosenblade og lavendler i blandingen. På emballagen nævnes yderligere ingredienser som muskat og kanel.  Traditionelt indgår der også koriander, peber, kardemomme, chili, gurkemeje og safran i. Mange færdigkøbte mangler den dybe gule farve og smag, som safran giver, da der spares på dette verdens dyreste krydderi.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar