Chili-æble gele

Jeg har længe gerne ville lave noget chiligele, men ikke rigtig fået taget mig sammen.

Men i går skulle det være, for nu havde jeg også fået fat i alt, hvad jeg skulle bruge:



Vask æblerne grundigt og skær dem i stykker med kernehus og skræl. Læg dem i en gryde med vand og citronsaft. Kog dem i 30 min. Si væden fra uden at mase æblestykkerne, så saften er så ren som muligt.

Hæld den rene væde i en ren gryde og tilsæt sukker. Husk at røre i gryden, indtil sukkeret er opløst. Lad det koge ved lav varme i max 30 min. Skum det evt. flere gange. Spæd til med vand, så du sikrer dig, at der er 2,5 dl saft til sidst.

Rens chilierne og hak dem meget fint.

Kog dem i eddike og sukker i 5 minutter. Rør Agar -Agar ud i et par skefulde æblesaft ved og tilsæt chilien sammen med det øvrige æblesaft. Pisk det godt ind i geleen. Lad det koge i 5 min. 
Hvis du bruger husblas, skal husblassen ligge i blød i vand i 15 min. Derefter smelter du husblassen i det vand, der hænger ved og noget æblesaft. Læg det i en skål, som kan stå oven på en lille gryde med simrende vand. Lad det smelte og afkøle lidt, før du tilsætter det smeltede husblas i detn resterende æblesaft. Rør det grundigt ind. 

Herefter skal geleen hældes i skoldede glas og stilles i køleskabet, hvor det uåbnet kan holde sig en god tid.

Eller brug nogle isterningebakker eller små forme til chokolade og hæld geleen i. Stil det i køleskab og lad det stivne i 2 timer, hvorefter du vender geleen forsigtig ud.

Her serveret sammen med rugbrød og gedeost:


De chilier, jeg brugte, er hjemmedyrkede gemt i fryseren: Jeg har her brugt grøn cayenne. Cayenne har ingen særlig aroma og vurderes som meget stærk. Den gule cayenne er mindre stærk, men har til gengæld en svag aroma af melon. De skønne Omnicolor har en pragtfuld aroma af solbær og lime. Selve planten er meget smuk og giver et væld af 6 cm lange chili, som står i farver fra gul, orange og til den nærmest cyklamerøde farve, som den modne chili har. Omnicolor er meget stærk, men samtidig er den meget aromatisk, som slører styrken.


Ingredienser til ca. 4 dl gele:
250 g æbler
Saft af 1/4 citron
2,5 dl vand
200 g sukker

30 g chili – grønne, røde, gule – renset og finthakket
3/4 dl æblecidereddike

50 g sukker
3/4 tsk agar - agar/2 blade husblas

SPONSORET:
Agar-agar er udvundet af tang og bruges som fortykningsmiddel. Jeg har længe ledt efter agar-agar, som jeg ville bruge i stedet for husblas. Ofte skal mine børn have mad/kage/slik med til klassen og da der er flere børn med muslimsk baggrund, kan jeg jo ikke bruge husblas. Så er det jo nemmere for alle at bruge agar-agar, som er et vegetabilsk produkt.
Du kan nok få fat i det i helsekostforretninger o. lign. Jeg fik mulighed for at få mit gennem Helsebixen., som er en webshop med et kæmpe udvalg.  Der er flere forskellige mærker at vælge imellem. Jeg valgte den økologisk.


De smukke tørrede blomster på det første billede har jeg også fået gennem Helsebixen. Det er et produkt fra Mill & Mortar, som består af tørrede kornblomst, rosenblade og morgenfruer. Det er meget dekorativt og giver en duft af rosen over maden.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar